عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 10 مهر 1395
بازدید : 1703
نویسنده : فریدون عباسی

 

طوفان دره (خلیج) فارس پس از آخرین یخبندان
 
مدفون شدن شهرهای ایرانی در دره کنونی خلیج فارس
 پس از آخرین یخبندان
 
دره خشک بستر کنونی خلیج پارس |پیش از32 هزار سال پیش از میلاد مسیح ، پس ازاینکه، بالاترین سطح یخبندان یخچالهای جهانی بتدریج شروع به ذوب شدن وجاری شدن کرد، رود خانه ها ی جاری از کوههای ایران و ترکیه کنونی که از دره بسوی تنگه هرمزجاری بود، کم کم محلهای عمیق تردره را پرکرد،وابتدا برکه ها (هوور ها) ودریاچه ها وجزائر شکل گرفتند ، و سپس تنگه هرمز که تنها محل عبورسرریز مازاد رود خانه های جاری در دره بود، با آبرفت های رودخانه های فوق ژرفتر و وسیع تر شد.  رویش گیاهان وجنگل حیات وحش را در بستر کنونی خلیج فارس خلق کرد. و احتمالاً پس از 12هزار سال اثار حیات انسانی در آنجا شکل گرفت . آغاز خانه سازی و ایجاد آبادی و شهر های اولیه ایرانیان احتمالاً از 18 هزار سال پیش در کرانه های رودها و دریاچه هائی کوچک و جزایری که در دره خلیج فارس ایجاد میشد ، بتدریج شکل میگرفته اند.
کرانه غربی آب دریای خلیج فارس تقریباً نزدیک به رودخانه کنونی بوشهر می رسید، وسطح آب خلیج فارس حدود 130 مترکمتر از سطح امروزی آن بود. شاید در این زمان بخش دریاچه های خلیج فارس کنونی یک پنجم مساحت کنونی خلیج فارس نبود. بین 18000 سال تا شش هزار سال پیش، در کرانه های دریاچه وبرکه ها و هور ها ، ورود های دره ،  زندگی انسانی و حیات وحش تا بین النهرین و سومرکم کم هویدا گردیدند، و تداوم داشتند ، وسامان یافته بودند.
 شهر های اولیه ایرانی، دردو سوی دریاچه های دره خلیج فارس، همسان شهر های سومر در دو سوی رود های فرات و دجله و کارون پدیدار شده بودند.
بتدریج  ذوب بیشتر یخچال های جهان که بیشتر آنها آب شدن یخچالهای کانادا و اسکاندیناوی بود. سبب شد، سطح آب دریاهای آزاد و اقیانوسها تا حد کنونی آب خلیج فارس بالا آید. وسیل وطوفان (شاید طوفان نوح) تمام سرزمین ها و تمدن های کناره های دره خلیج فارس را به زیر آب برد.
در نقطه اوج  یخبندان ، خط ساحلی نزدیک دماغه ساحلی فلات قاره اقیانوس هند قرار داشت ، و خلیج فارس تنها یک دره رود خانه ای ، سرزمینی خشک بود. چون سطح دریا در جریان طوفان بالا آمد، گداخت یخ در اقیانوسها، طوفان را تدریجاً واردخلیج فارس کرد. که پس از مدتها سرانجام سطح دریا فارس بصورت امروزه تثبت شد.
در حدود شش هزار سال پیش ، انتهای شمال خلیج فارس بدرستی به حد کنونی شمال خلیج فارس در وضعیت کنونی  رسید، ودیوارقلعه شهر باستانی اور به کناره خلیج فارس نزدیک شد. بنابراین، در آن زمان، آثارتخریبی رود خانه های دجله و فرات و کارون در اصل یک مصب( دلتا delta )در آنجا ساخت اند، که بیشترین بخش سرزمین کویت وکناره های ساحلی آنرا ایجاد کرده اند.
شاد باشید.
 
ترجمه وتالیف .فریدون عباسی
منبع ترجمه : http://emvc.geol.ucsb.edu/2_infopgs/IP2IceAge/ePersGulfFlood.html
 
برای مشاهده تصویر و انیمیشن زیبای آن به آدرس بالا مراجعه کنید.

تاریخ : جمعه 2 مهر 1395
بازدید : 1190
نویسنده : فریدون عباسی

 

کار ارزنده دیگری از چناب آقای محمدرضا کاظمی نورالدینوند کیارسی
ضمن تشکر اگر کمک های دیگری هم میتوانید، برای غنای بیشتر محتوی تاریخ بهداروند انچام دهید، ما هم از اطلاعات حضرتعالی بیشتر استفاده میکنیم . مثلااگر راجع به خانواده هالو زال بتوانید مطالبی بفرستید ، با کمال علاقه در وب منتشر می کنم .
 
 
:"درور بر جناب عباسی دوست داشتنی


استاد ارجمند مطالب شما را بدلیل علاقه زیادی که به شما دارم بدقت مطالعه میکنم


راوی در جریان داستان غم انگیز آ علیداد خدر سحر چند نکته را اشتباها یا از سر نا اگاهی بعرض مبارک شما رسانده است بشرح ذیل:


چون فی البداعه مینویسم چنانچه نیاز به مطالب بیشتری داشته باشید از طریق ایمیل در خدمت شما هستم اما


1-
همسر آ علیداد دختر کلبعلی خان دورکی عموی حسینقلی خان بوده نه دخترحسینقلی خانآ علیداد باجناق جعفرقلی خان بهداروند بوده یعنی بی بی ستارهخواهر زن آ علیداد بوده است


2-
حضرات بهداروند هرگز با اطلاع جعفرقلی خان نقشه کشتن آ علیداد رانداشتند فقط معترض بودند که چرا وزنه و کج و حجی را به وی هدیه کرده است


3-
آ علیداد با وساطتت بزرگان دورکی و با احترام فراوان از جعفرقلی خان وبهداروندان خداحافظی کرد و هنگا خداحافظی بهداروندان اعتراض شدید کردند کهچرا هدیه دادی او هم گفت اگر میتوانید بروید و تفنگ و شمشیر و اسب را از ویبگیرید انها هم تاخت کردند اما به آ علیداد نرسیدند و با شلیک سهمگین حجیدست از تعقیب بر داشتند و شاعر این شعر را میگوید


صد درم ز سنگ شاه تیر تفنگم


هر کی که نه دال دید نیا و جنگم


4-
حیدر پسر ا علیداد نبود زیرا ا علیداد صاحب پسر نشد حیدر فرزند کوچککلبعلی خان دورکی و برادر زن ا علیداد و برادر ابدال خان بوده است که باچاقوی قلم تراش گلوی او بریده شد ضمنا حسینقلی خان اصلا وارد به معرکه نشد وخودش را به تجاهل و عدم اطلاع زده بود کسی که کارد را در کتف ا علیداد کردامامقلی بود که پای خود را روی قبای ا علیداد گذاشت


6-
ا علیداد کارد و شمشیر و اسلحه بهمراه خود نداشت که فرصت نکند از انها استفاده کند


زن آ علیداد را رضاقلی برادر حسینقلی برد بی بی نوریجان اگر اشتباه نکنم


نیری جون کم بخور ز کف و خینم


تفنگ حجی را ا بندر زراسوند بر


حجیمه بندر بورد نداره فندس


وندسه گله گراز ز اسب ورندس


و شمشیر کج را هم به کس دیگری دادند


زن ابدال خان را هم یکی دیگر از حضرات به عقد خود در اورد خلاصه این چندکبمه را محض اطلاع نوشتم که گفتار کیخا زیاد کامل نیست و باعث نقد زیادمیشود


سپاس از شما عزیز زحمت کش خدا قوت".
 
متن جناب کیارسی بدون هیج کم وکسری
شاد باشید عباسی

 

 


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 93
بازدید ماه : 409
بازدید کل : 48048
تعداد مطالب : 71
تعداد نظرات : 124
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com